اجرای سیلر کیلر

اجرای سیلر کیلر با کمک رنگ چوب پدر + آموزش

اجرای سیلر کیلر

اجرای سیلر کیلر

اجرای سیلر کیلر

اجرای سیلر کیلر : رنگ چوب یکی از مهمترین مسائل در صنعت چوب است. استفاده نادرست از رنگ چوب، منابع مالی و زمانی زیادی را از صنعت چوب می گیرد. بسیاری از پروژه ها به دلیل مشکلات اجرای رنگ چوب از بین رفته اند و رنگ چوب مجبور به انجام مجدد کار شد. سازه های چوبی به دلیل استفاده از رنگ نادرست چوب عمر طولانی ندارد.

در این مقاله سعی خواهیم کرد مطالعه ای مناسب برای علاقه مندان به رنگ چوب ارائه دهیم. دوستانی که به رنگ چوب علاقه دارند ولی اطلاعی از آن ندارند. این مقاله حاصل تجربه شخصی ماست و یکی از روش هایی است که می توانید از لکه چوب استفاده کنید. با توجه به کاربرد گسترده درزگیرها و کشنده ها، نیمه پلی استرها و پلی استرهای کامل در رنگ های نجاری با پایه روغن، این مقاله حول این محور تهیه شده است.

لوازم موردنیاز برای رنگ کاری چوب اجرای سیلر کیلر

برای انجام هر کاری به ابزار و تجهیزاتی نیاز دارید تا آن را به درستی انجام دهید. رنگ آمیزی چوب نیز به مواد اولیه و تجهیزات خاص خود نیاز دارد. در زیر لیستی از لوازم مورد نیاز برای رنگ آمیزی چوب را ارائه می دهیم.

آشنایی با انواع سمباده. برای رنگ چوب و استفاده – اجرای سیلر کیلر

کاغذ سنباده ورقی از کاغذ، مقوا یا پارچه است که با چسب مخصوص روی آن دانه های ساینده سخت نصب می شود و برای سمباده زدن مواد مختلف مانند فلزات، چوب، گچ و در مواردی سرامیک استفاده می شود.
شن و ماسه بر اساس تعداد دانه ها در یک سانتی متر مربع شناخته می شود. مثلا روی کاغذ 120 گریت در یک سانتی متر مربع حدود 120 دانه وجود دارد.
با این توضیح، سنباده 120 نرمتر از سنباده 80 گریت است. و در هنگام خرید سمباده باید به این اعداد توجه کنید.
سمباده ای که برای رنگ آمیزی میزهای چوبی استفاده می شود به طور کلی دو نوع است و به رنگ قرمز است.
سمباده پارچه قرمز معمولاً برای سمباده و سمباده دست اول استفاده می شود در حالی که از سمباده پستاب برای مرحله آخر کار از سمپاشی سیلر استفاده می شود. سنباده پاپت معمولاً نرمتر از کاغذ سنباده پارچه ای است. البته می توانید از سمباده پارچه ای نیز برای سنباده نرم استفاده کنید.
برای استفاده از سنباده رنگی چوب پستاب نیازی به استفاده از آب نیست، در واقع آب رنگ چوب را از بین می برد.

همچنین در بازار ملحفه هایی از پارچه قرمز با پشت صاف وجود دارد که روی تخته های مخصوص این شن و ماسه قرار داده شده است. سنباده کرکی از نظر کارایی هیچ تفاوتی با سمباده معمولی ندارد و برای نصب آسان و سریع صفحات از سمباده معمولی استفاده می شود. البته این گونه کاغذها قیمت کمتری نسبت به معمول دارند.
می توانید به روش های دیگر، با نوآوری یا نصب جعبه روی مواد مختلف، راحت تر سمباده بزنید. به عنوان مثال می توانید با چسباندن سنباده به یک تکه چوب، گوشه های چوب را راحت تر سمباده بزنید. البته این مدل سمباده کاربردهای زیادی دارد و هر صنعتگری چند عدد از این سمباده را در کارگاه خود دارد.
صفحات سنگ زنی در اندازه های مختلف نیز در بازار موجود است. این صفحه نمایش ها معمولا پلاستیکی هستند. صفحات فلزی نیز در بازار موجود است. اما با ورود صفحات پلاستیکی از لنت های سمباده با کف فلزی کمتر استفاده می شود. قطر این صفحات متفاوت است و شما می توانید با توجه به نیاز خود این صفحات را تهیه کنید.
شما می توانید بسیاری از الگوهای ابتکاری کاغذ سنباده را خودتان بسازید. برای مثال می توانید گوشه ها، شیارها و چوب های منبت کاری شده را با سنباده ورق سنباده بزنید

شاپان چوب – اجرای سیلر کیلر

شاپان درواقع همان قیر تصفیه شده است که از قدیم تا به امروز در نقاشی چوب کاربرد زیادی دارد. شاپان را با بنزین حل می‌کنند و می‌توانید این محصول را در دو رنگ شاپان قهوه‌ای و شاپان مشکی در بازار خریداری کنید.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
نقاشی چوب

با ترکیب شاپان و رنگ‌های روغنی می‌شود به تم رنگ‌های زیادی دست پیدا کرد. با تمرین فراوان و گذشت زمان می‌توانید به رنگ‌های مورد نظر خودتان دست پیدا کنید.

جوهر فوری – اجرای سیلر کیلر

یکی از پوشش های موجود در بازار که در کنار شاپان قابل استفاده است جوهر است. جوهر در 10000 سیال حل می شود و هر رنگی را می توان با افزایش و کاهش سیال بدست آورد. به دلیل استحکام این مایع باید جوهر را قطره قطره به تینر اضافه کرد تا به رنگ دلخواه برسد. برای کنترل بهتر میزان رنگ می توانید از قطره چشم استفاده کنید.

سیلر فوری – اجرای سیلر کیلر

درزگیر در واقع نوعی مایع بی رنگ نامرئی است که برای پرکردن ترک ها و شکاف های چوب استفاده می شود. سیلر دارای رنگ کهربایی یا عسلی است و در ظروف 1، 4 و 20 کیلوگرمی به فروش می رسد.

کیلر

کیلر رنگی هست شفاف که به‌عنوان رنگ نهایی و بعد از سیلر استفاده می‌شود. حلال کیلر تینر فوری ۱۰.۰۰۰ است. کیلر در دو نوع کیلر مات و کیلر براق در بازار به فروش می‌رسد.

 

همرنگی

معمولاً از همرنگی برای پوشش عیب‌های احتمالی سطح کار استفاده می‌شود. معایبی مانند ایرادات در نحوه رنگ کاری، شره کردن رنگ، مشخص بودن محل بتونه، همرنگ نبودن محل گره و موارد دیگر استفاده می‌شود.

پیستوله

پیستوله ابزاری هست وابسته به کمپرسور هوا که با استفاده از آن می‌توانید رنگ را به‌صورت کنترل‌شده و استاندارد بپاشید. پیستوله ها در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند. ما از پیستوله کاسه بالا که با فشار باد کار می‌کند استفاده می‌کنیم و این دستگاه پرکاربردترین مدل پیستوله برای انجام رنگ‌کاری هست.

در این بخش شما را با قسمت‌های مختلف پیستوله آشنا می‌کنیم.

یکی از قسمت‌های پیستوله مخزن پیستوله هست که حدود ۵۰۰ سی‌سی رنگ را در داخل خودش جا می‌دهد. مخازن پیستوله معمولاً در دو مدل پلاستیکی و فلزی در بازار موجود هست. مخازن پلاستیکی درپوش پیچی دارند و مخازن فلزی معمولاً از درپوش‌های فشاری استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که در هنگام خرید پیستوله پلاستیکی باید در نظر داشته باشید این هست که حتماً تست کنید در زمان بسته بودن درب مخزن پیستوله، نشتی رنگ نداشته باشد. چون در برخی موارد مشاهده شده که پیستوله با مخزن پلاستیکی این‌چنین مشکلاتی داشتند.

با چرخاندن نازل پیستوله می‌توانید جهت پاشش را مشخص کنید. این جهت می‌تواند به‌صورت عمودی یا افقی و یا حتی مورب انجام گیرد.

در زمان فشار نازل پیستوله، دو حالت وجود دارد. در حالت اول وقتی نازل را تا نیمه راه نگه‌دارید، فقط باد از پیستوله خارج می‌شود و وقتی فشار بیشتر می‌کنید و نازل را تا آخر حرکت می‌دید، رنگ هم به باد اضافه می‌شود و عملیات پاشش انجام می‌شود.

در کنار ورودی هوای، پیچ تنظیم فشار باد وجود دارد که با باز و بسته کردن پیچ می‌توانید مقدار وردی باد را کنترل کنید و بر اساس نیاز، حجم باد را کنترل کنید. با باز کردن پیچ فشار باد بیشتری خواهید داشت و با بستن پیچ، فشار باد کمتر خواهد شد.

آموزش رنگ کاری چوب به روش سیلر و کیلر و نیم پلی استر

پس از آشنایی با ابزارها و اصطلاحات رایج در صنعت چوب، روش رنگ کاری چوب را به شما آموزش خواهیم داد. لطفاً تمامی متن را باحوصله بخوانید تا سرمایه و وقت شما تلف نشود.

 

برطرف کردن ایرادات قبل از رنگ چوب

برای شروع باید ایرادات مانند وجود میخ یا منگنه بر روی سطح کار را برطرف کنید. به این صورت که در صورت وجود میخ بر روی چوب، با استفاده از سنبه و چکش، میخ را حدود ۲ میلی‌متر به داخل چوب هدایت کنید و اگر منگنه‌ای وجود داشت با استفاده از پیچ‌گوشتی و انبردست، منگنه را از روی کار خارج کنید.

 

از بین بردن صمغ چوب

همچنین اگر از قرار است چوب نراد یا به‌اصطلاح چوب سفید روسی را رنگ کنید، ممکن است حفره‌های رزینی و یا حتی قطره‌های صمغ روی چوب وجود داشته باشد.

چند روش برای از بین بردن این صمغ وجود دارد که در نوشته‌های پیشین به ان اشاره کرده‌ایم. در صوتی که با روش‌های از بین بردن صمغ چوب آشنا نیستید، مطلب پیشنهادی را مطالعه کنید.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
آموزش اجرای پلی استر با کمک رنگ چوب پدر

سنباده کاری چوب

برای سنباده کاری سطح چوب دستگاه‌های زیادی وجود دارد که هرکدام کارایی مخصوص به خودش را دارند از این دستگاه‌ها می‌شود به سنباده دیسکی یا ماشین پوست، سنباده لرزان، سنباده گرد لرزان، سنباده تانکی، سنباده نواری و دیگر دستگاه‌ها مثل درام سندر که مخصوص کارگاه‌های بزرگ صنایع چوب یا تولیدی‌ها هست، اشاره کرد.

رنگ کار چوب

رنگ کار چوب

بتونه کاری بعد از خشک شدن سیلر

بعد از سیلر کاری باز هم فرصتی دارید که موارد جامانده از قبل را بتونه کاری کنید و یا اینکه اگر بتونه دست اول نشست کرد و یا ترک گرفت، با بتونه کاری دوباره این ایرادات را برطرف کنید. در نظر داشته باشید که در این مرحله خاک اره و چسب چوب را به بتونه اضافه نکنید و فقط از ترکیب مل، سیریش و پودرهای رنگی استفاده کنید.

 

سنباده کاری بعد از سیلر

بعد از بتونه کاری، با سنباده ۲۲۰ کارکرده، کار را سنباده کاری کنید. در این مرحله سنباده نباید بیش از حد قوی باشد که سیلر را از روی کار پاک کند. سنباده باید نرم باشد، در حدی که زبری روی کار را از بین ببرد و بتونه را صاف و یکدست کند.

معمولاً دوستان تازه‌کار با سنباده کاری سنگین، سیلر موجود روی چوب را از بین می‌برند و به چوب خام می‌رسند که این موضوع یک اشتباه هست.

سیلر پاشی دست دوم در رنگ کاری چوب

برای بار دوم هم روی کار سیلر بپاشید و در صورتی که نیاز بود، باز هم بتونه کاری کنید؛ اما اگر نیاز نبود، یک‌بار دیگر کار را سنباده کاری کنید.

برای کارهای معمولی دو دست سیلر پاشی کفایت می‌کند؛ اما اگر دوست دارید کاری باکیفیت و حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید برای دست سوم هم سیلر کاری کنید. البته در دست سوم نیاز نیست سیلر را به‌اندازه دست اول سنگین و غلیظ بپاشید.

بعد از سیلر پاشی دست سوم هم باید با استفاده از سنباده پوست کارکرده، روی کار را سنباده کاری کنید.

این بخش در برخی از کارها، به می‌تواند به‌عنوان قسمت پایانی باشد و بعد از بادگیری کار، شروع به پاشیدن نیم پلی استر یا کیلر کنید.

اما اگر سازه از چوب‌هایی مثل چوب روسی ساخته شده باشد، ممکن است نیاز باشد از همرنگی استفاده کنید که در ادامه در مورد همرنگی با شما صحبت خواهیم کرد.

مرحله اجرای همرنگی روی چوب

همرنگی با استفاده از ترکیب کیلر، تینر ۱۰.۰۰۰ و رنگ‌های فوری ساخته می‌شود. به این صورت که برای شروع باید کیلر را با رنگ‌های مختلف فوری ترکیب کنید تا به تم رنگ مورد نظرتان دست یابید. معمولاً رنگ‌هایی که به همرنگی اضافه می‌شوند عبارت‌اند از اخری، گل ماشی، مشکی … همچنین می‌توانید از رنگ‌های فوری دیگر با توجه به تجربه و توانایی‌های خودتان استفاده کنید.

همرنگی را باید بسیار رقیق بسازید و در هنگام پاشش با پیستوله، کمترین مقدار رنگ را از پیستوله خارج کنید و اجازه ندید رنگ زیادی از پیستوله خارج شود. در زمان پاشش قسمت‌هایی که تیره هست را زیاد همرنگی نپاشید تا بیش از حد رنگ کار تیره نشود. هدف شما از پاشش همرنگی، ایجاد سطحی یکنواخت از رنگ بر روی کار هست.

ساخت رنگ مناسب همرنگی با توجه به تجربه و دانش متوسط از رنگ شناسی و ترکیب رنگ‌ها با هم به دست میاید و ساخت همرنگی چیزی نیست جز تجربه شناخت رنگ.

نکته مهم در مورد همرنگی این است که همرنگی را حتماً باید با پیستوله پاشید.

 

مرحله اجرای کیلر روی چوب

برای استفاده از کیلر می‌توانید از قلم مو یا پیستوله استفاده کنید. برای رنگ کاری با قلم مو، باید کیلر کمی غلیظ‌تر از حالتی باشد که برای پاشش با پیستوله استفاده می‌کنید. اگر دوست دارید از نیم پلی استر به‌عنوان رنگ پایانی استفاده کنید، نیاز نیست کیلر بپاشید، اما اگر کیلر رنگ پایانی شماست، بهتر است دو دست روی کار کیلر بپاشید و اجازه بدید رنگ خشک شود.

اجرای نیم پلی استر روی چوب

قبل از پاشش نیم پلی استر ابتدا سطح کار را عاری از هرگونه گرد و غبار کنید که این کار روی می‌توانید با استفاده از بادپاش و پارچه تمیز انجام بدید. همچنین می‌توانید کف کارگاه را آب پاشی کنید تا از پخش شدن گرد و غبار احتمالی جلوگیری کنید. اجرای سیلر کیلر -همچنین حتماً در زمان رنگ پاشی، از فن هواکش قوی برای هدایت گرد رنگ به بیرون از فضای کارگاه استفاده کنید.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
آموزش اجرای رنگ پلی استر سفید با کمک رنگ چوب پدر

نیم پلی استر را با تینر مخلوط کنید. در صد اختلاط نیم پلی استر با توجه به استانداردهای شرکت‌های تولیدکننده متفاوت هست. اگر این اطلاعات روی قوطی درج نشده، با شرکت تولیدکننده تماس بگیرید و نسبت ترکیب دقیق را از بخش فنی بپرسید. اجرای سیلر کیلر

اضافه کردن نیم پلی استر در ظرف اصلی

برای ترکیب بهتر مواد نیم پلی استر با هم می‌توانید ۳۰ دقیقه قبل از اجرای رنگ چوب این کار را انجام دهید. در زمستان حتی اگر یک ساعت قبل هم این کار را انجام دهید، ایرادی ندارد. اگر تجربه کافی از مقدار رنگ مصرفی دارید این روش به شما پیشنهاد می‌شود. چون به هر دلیلی اگر نتوانید از نیم پلی استر استفاده کنید، هاردنر موجود در مایع، موجب فاسد شدن آن می‌شود. – اجرای سیلر کیلر

 

 

اضافه کردن هاردنر در کاسه پیستوله:

شما می‌توانید در داخل پیستوله هاردنر را اضافه کنید. در این روش به ازای هر ۴۰۰ سی‌سی نیم پلی استر ۲ درپوش هاردنر (۱۰ درصد) اضافه کنید. برای فصل‌های سرد و زمستانی بهتر است از ۳ درپوش هاردنر استفاده کنید. ابتدا ۳۰ درصد کاسه پیستوله را با نیم پلی استر پرکنید، بعد دو درپوش هاردنر اضافه کنید و ۵۰ درصد دیگر نیم پلی استر اضافه کنید.

برای ترکیب هاردنر و مایع نیم پلی استر در کاسه پیستوله، ابتدا انگشت دستتان را روی سوراخ خروجی رنگ و هوای پیستوله قرار دهید و ماشه را فشار دهید تا رنگ در داخل کاسه قل بخورد و مواد داخل آن ترکیب شوند.

اگر فشار هوا زیاد باشد، مایع به بیرون پرت می‌شود.

 

همیشه ۲۰ درصد از ظرفیت کاسه پیستوله را خالی بگذارید تا در اثر تکان خوردن کاسه، مواد از کاسه بیرون نریزد.

با فشار بادی کمی بیشتر از همرنگی و با صبر حوصله دو دست روی کار بپاشید و پس از گذشت چهار تا پنج دقیقه دوباره دو دست روی کار بپاشید پس از گذشت دو ساعت لایه ابتدایی کار خشک شده و پس از گذشت شش ساعت لایه میانی و بعد از دوازده ساعت کار به‌صورت عمقی خشک می‌شود.

بعد از اتمام کار، کارگاه را ترک کنید و اجازه بدید رنگ به‌خوبی خشک شود.

پاک کردن پیستوله و لوازم رنگ چوب

یکی از مهم ترین کارهایی که هر صنعتگر یا هنرجوی پس از اتمام رنگ آمیزی چوب انجام می دهد، نگهداری و نظافت ابزار و وسایل است و اسلحه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر تفنگ تمیزی ندارید، انتظار نداشته باشید که به درستی اسپری کنید.
برای سرویس تفنگ می توانید از 15000 مسواک نازک پارچه ای قدیمی استفاده کنید.
قطعاتی مانند لوله، فنر، سوزن را از بدنه تفنگ جدا کرده و به آرامی این قسمت ها را اسپری کنید.
اگر دریچه ها و رنگ کاملاً مسدود شده است، از یک سیم یا برس بسیار ظریف برای تمیز کردن هر قسمت استفاده کنید و با پارچه خشک کنید.

جمع بندی پایانی اجرای رنگ چوب

در پایان مراحل کار رنگ چوب به روش سیلر و کیلر و نیم پلی استر را یک‌بار دیگر به‌صورت تیتر وار توضیح می‌دهیم:

۱- سنباده کاری و برطرف کردن عیب ظاهری

۲- بتونه کاری چوب و سنباده کاری دوباره

۳- اجرای شاپان (آستری) در صورت نیاز (برای کارهای خودرنگ نیاز به اجرای شاپان نیست)

۴- اجرای سیلر + سنباده کاری

۵- بتونه کاری در صورت نیاز

۶- اجرای سیلر دست دوم + سنباده

۷- اجرای همرنگی (در صورت نیاز) + سنباده پوست

۸- اجرای رنگ پایانی (کیلر یا نیم پلی استر)

و در آخر باز هم تاکید کنیم که این کار را بر عهده ی یک گروه حرفه ای دهید تا به بهترین کار ممکن کار زیبا شود ما به شما رنگ چوب پدر را پیشنهاد می کنیم.

ونوس وب

, , , ,

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید