رنگ کاری چوب

معرفی انواع رنگ چوب و روش رنگ کاری چوب

معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های رنگ کاری چوب

رنگ کاری چوب انواع مختلفی دارد و روش‌های مختلفی برای اجرای رنگ بر روی چوب وجود دارد. شاید شما تجربه‌ای از رنگ کاری چوب نداشته باید و این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چه رنگی مناسب چوب است؟

انتخاب رنگ بر اساس، نوع سازه، محل استفاده از سازه، شرایط آب و هوایی، شرایط دمایی، شرایط سایش، سلیقه فردی و … انجام می‌پذیرد. در این نوشته بسیار ساده و بدون پرداختن به خصوصیات شیمایی و فنی رنگ‌های چوب به معرفی انواع رنگ چوب و روش‌های اجرای رنگ بر روی چوب خواهیم پرداخت تا انتخاب درستی برای رنگ سازه چوبی مورد نظرتان داشته باشید.

رنگ کاری چوب

رنگ کاری چوب

استفاده از رنگ فوری برای رنگ چوب

رنگ‌های فوری رایج در بازار ایران با نام‌های سیلر، کیلر، نیم پلی استر، تمام پلی استر (پلی استر ایستاده)، رنگ‌های فوری خودرویی و … شناخته می‌شوند. البته رنگ‌های فوری محدود به این موارد نیستند و نمونه‌های نام برده شده، از شناخته شده ترین رنگ‌های فوری مورد استفاده برای چوب هستند.

با توجه به گستردگی استفاده از رنگ‌های فوری، حتماً در سازه‌های چوبی اطراف شما از پوشش‌هایی مانند نیم پلی استر یا تمام پلی استر استفاده شده است. اجازه دهید رنگ‌های فوری و دلیل نام‌گذاری این پوشش‌ها به فوری را توضیح دهیم.

در پوشش‌هایی مانند سیلر، کیلر، نیم پلی استر و … در حالت عادی مانند عسل غلیظ هستند و برای اینکه بتوانید این رنگ‌ها را با قلم‌مو یا پیستوله اجرا کنید نیاز به محلولی به نام تینر دارند. به تینر مورد استفاده برای رنگ‌های فوری، تینر فوری گفته می‌شود و مانند آب بی‌رنگ هستند؛ اما بوی بسیار تندی دارند و خاصیت خورندگی و پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارند.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
اجرای رنگ های گیاهی

این رنگ‌ها هوا خشک نیستند و با فعل و انفعالات شیمیایی خشک می‌شوند. به‌عنوان مثال برای خشک شدن نیم پلی استر یا تمام پلی استر از موادی به نام هاردنر یا خشک کن استفاده می‌شود که این مواد با ترکیب و اندازه مشخص با محلول تینر و نیم پلی استر ترکیب می‌شوند.

رنگ‌های فوری را می‌توان با استفاده از قلم‌مو یا پیستوله بر روی چوب اجرا کرد که بهترین روش برای اجرای رنگ فوری، بهره‌گیری از پیستوله بادی هست.

 

سیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

سیلر، کیلر، نیم پلی استر و تمام پلی استر به رنگ عسلی هستند و پس از اجرا تأثیر چندانی بر رنگ چوب ندارند؛ اما رنگ‌های خودرویی فوری، رنگ چوب را تغییر می‌دهند و حتی می‌توان نقش و رگه چوب را با این رنگ‌ها ناپدید کرد. در رنگ کاری مبلمان، میز ناهار خوری و سرویس خواب امروزی، از رنگ‌های فوری استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال سازه اصلی تخت خواب از چوب است؛ اما یک‌لایه رنگ روی سازه تشکیل شده و هیچ اثری از چوب نمی‌بینید.

رنگ چوب فوری مخصوص فضای داخل خانه هست و از این رنگ‌ها نمی‌توان در فضای باز استفاده کرد.

در مثال دیگر می‌توان به پوشش MDF خام با استفاده از رنگ خودرویی فوری اشاره کرد. از رنگ فوری خودرویی، برای رنگ کاری خودرو هم استفاده می‌شود و پوشش و مقاومت بسیار بالایی دارد.

برای اجرای رنگ فوری باید لوازم و تجهیزات مناسب کارگاهی داشته باشید. درواقع به‌سادگی نمی‌توان رنگ‌های فوری را بدون داشتن ابزاری مانند دستگاه سنباده و پیستوله، باکیفیت بالا اجرا کرد. شما باید حداقل یک کارگاه رنگ کاری داشته باشید تا این رنگ‌ها را در سلامت و امنیت اجرا کنید. اگر کارگاه رنگ کاری دسترسی ندارید، پیشنهاد ما استفاده از روغن‌های گیاهی مخصوص چوب است.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
4 مرحله مهم رنگ کاری سیاره چوب - رنگ چوب پدر

استفاده از رنگ روغنی برای رنگ کاری چوب

رنگ روغنی را احتمالاً همه شما می‌شناسید. از رنگ روغنی بیشتر در صنعت فلز استفاده می‌شود. حلال رنگ روغنی تینر روغنی، بنزین یا نفت است. این رنگ مناسب رنگ چوب نیست و برای رنگ کاری چوب استفاده نمی‌شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید ما در شکستن مرزهای خلاقیت دستی بر آتش داریم!

قدیمی‌ترین رنگ روغنی مورد استفاده در صنعت چوب روغن جلا هست. اگر خاطرتان باشد قدیمی‌ها شب عید با روغن جلا سازه‌های چوبی خانه‌شان را جلا می‌دادند. رنگ روغنی در طیف‌های رنگی گسترده تولید می‌شود و از ترکیب این رنگ‌ها هم به یک دنیا رنگ دیگر دست پیدا خواهید کرد (مانند رنگ خودرویی).

یکی از دلایل استفاده از رنگ‌های روغنی شاید قیمت ارزان و روش اجرای آسان آن دانست. حلال پیشنهادی شرکت‌های تولیدکننده برای رنگ روغنی، تینر روغنی هست؛ اما به نظر می‌رسد بنزین گزینه‌ای مناسب برای خشک شدن سریع و از بین رفتن سریع بوی رنگ روغنی باشد.

در رنگ چوب می‌توان از رنگ‌های روغنی برای تغییر رنگ شاپان استفاده کرد. به‌عنوان مثال با اضافه نمودن مقداری رنگ روغنی قرمز به شاپان، می‌توان به رنگ فندقی دست‌یافت. همچنین با اضافه نمودن رنگ مشکی به شاپان قهوه‌ای، به رنگ ونگه یا شکلاتی دست‌یافت.

در بدترین حالت، برخی با استفاده از رنگ روغنی، درب و پنجره چوبی را رنگ کاری می‌کنند و هیچ اثری از چوب باقی نخواهند گذاشت. با توجه به اینکه این دست افراد تجربه چندانی از رنگ چوب ندارند، درنهایت به کیفیت مطلوبی دست نخواهند یافت. همان‌طور که در بالا اشاره شد، قیمت ارزان و راحتی در اجرا دلایل استفاده از رنگ روغنی بر روی چوب است.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
رنگ کاری MDF به سبک رنگ چوب پدر

پیشنهاد نمی‌کنیم از رنگ روغنی برای پوشش دادن چوب استفاده کنید. اگر دوست دارید از رنگ روغنی استفاده کنید، حداقل یک دست سیلر روی کار اجرا کنید، سنباده بکشید و در مرحله بعد رنگ روغنی را اجرا کنید تا سیلر چوب را اشباع کند و رنگ جذب چوب نشود. برخی رنگ روغنی را بدون سیلر کاری روی کار اجرا می‌کنند که موجب ایجاد پرز روی کار خواهد شد.

از معایب رنگ روغنی بوی بسیار بد آن و مشکل بسیاری از کاربران برای از بین بردن بوی پس از رنگ کاری است. این رنگ‌ها هوا خشک هستند و باید با گردش هوا و دمای مناسب خشک شوند.

نگارش شده توسط : ونوس وب

 

, ,

Related Posts

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید