رنگ آمیزی چوب

آموزش رنگ آمیزی چوب به کمک رنگ چوب پدر

رنگ آمیزی چوب

رنگ آمیزی چوب

رنگ آمیزی چوب

رنگ چوب یکی از مهم‌ترین مباحث در صنعت چوب است. بسیاری از منابع مالی و زمانی صنعت چوب به خاطر اجرای نادرست رنگ چوب از بین می‌رود. پروژه‌های بسیاری به خاطر مشکلات در اجرای رنگ چوب از بین رفته و رنگ کار چوب مجبور شده است از نو رنگ کاری را انجام دهد. سازه‌های چوبی به خاطر اجرای نادرست رنگ چوب عمر زیادی ندارند.

در این نوشته تلاش می‌کنیم آموزشی مناسب علاقه‌مندان به رنگ کاری چوب فراهم کنیم. دوستانی که به مبحث رنگ چوب علاقه‌مند هستند و اطلاعاتی در این مورد ندارند. این مطلب حاصل تجربه شخصی ما هست و یکی از روش‌هایی است که برای اجرای رنگ چوب می‌توانید به کار بگیرید. به دلیل استفاده زیاد از سیلر و کیلر و نیم پلی استر و تمام پلی است رو روغن جلا در رنگ کاری چوب، این مطلب حول این محور تهیه شده است.

وسایل موردنیاز برای رنگ کاری چوب

برای انجام هر کاری نیاز به ابزار و تجهیزاتی است تا بتوانید آن کار را به‌درستی انجام دهید. رنگ کاری چوب هم نیاز به مواد اولیه و ابزار مخصوص به خود را دارد. در زیر فهرستی از لوازمی که برای رنگ کاری چوب نیاز دارید را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی انواع سنباده مخصوص رنگ کاری چوب و کارکرد آن‌ها

سنباده ورقه‌ای از جنس کاغذ یا مقوا یا پارچه است که دانه‌های سخت ساینده بر روی آن به‌وسیلهٔ چسب مخصوص نصب‌شده‌ و برای ساییدن مواد مختلفی چون فلزات، چوب، گچ و در بعضی موارد سرامیک استفاده می‌شود.

سنباده‌ها بر اساس تعداد دانه‌های موجود در یک سانتی‌متر مربع شناخته می‌شوند. به‌عنوان مثال در سنباده ۱۲۰، حدوداً تعداد ۱۲۰ عدد دانه در یک سانتی‌متر مربع وجود دارد.

با این توضیح سنباده شماره ۱۲۰ نرم‌تر از سنباده شماره ۸۰ هست؛ و در هنگام خرید سنباده باید به این اعداد توجه داشته باشید.

 

سنباده‌های مورداستفاده در رنگ گاری چوب، معمولاً دو نوع سنباده پوستاب و سنباده پارچه‌ای قرمز هستند.

سنباده پارچه‌ای قرمز معمولاً برای سنباده کاری دست اول و سنباده کاری بتونه استفاده می‌شود و سنباده پوستاب برای سنباده کاری پرزهای حاصل از سیلر پاشی برای پرداخت نهایی کار استفاده می‌شود. سنباده‌های پوستاب معمولاً نرم‌تر از سنباده پارچه‌ای هستند. البته برای سنباده کاری نرم می‌توانید از سنباده‌های پارچه‌ای کارکرده هم استفاده کنید.

در رنگ کاری چوب برای استفاده از سنباده پوستاب نیاز نیست از آب استفاده کنید، درواقع آب به رنگ چوب آسیب وارد می‌کند.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
معرفی انواع رنگ چوب و روش رنگ کاری چوب

سنباده‌های پارچه‌ای قرمز رنگ در مدل‌های پشت کرکی هم در بازار موجود هست که بر روی صفحه‌های مخصوص به این سنباده‌ها نصب می‌شوند. سنباده کرکی ازنظر کارایی تفاوتی با سنباده‌های ساده ندارند و معمولاً به‌منظور سهولت و سرعت در نصب بر روی صفحه از سنباده کرکی استفاده می‌شود. البته این سنباده‌ها کمی گران‌تر از سنباده‌های معمولی هستند.

در روش‌های دیگر شما می‌توانید به‌صورت ابتکاری و یا نصب سنباده بر روی مواد مختلف، سنباده کاری آسان‌تری داشته باشید. به‌عنوان مثال می‌توانید با چسباندن سنباده روی یک تکه چوب، سنباده کاری راحت‌تری برای گوشه‌ها و تیغه‌های چوب داشته باشید. البته موارد مصرف این مدل از سنباده خیلی زیاد هست و تقریباً هر استاد کاری چند عدد از این سنباده‌ها در کارگاه خودش دارد.

صفحه‌های سنباده هم در اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. این صفحه‌ها معمولاً پلاستیکی هستند. همچنین صفحه‌های فلزی هم در بازار موجود هست؛ اما با ورود صفحه‌های پلاستیکی، از پد سنباده با کفی فلزی کمتر استفاده می‌شود. قطر این صفحات متفاوت هست و بر اساس نیازتان می‌توانید این صفحات را تهیه کنید.

شما می‌توانید ده‌ها مدل سنباده ابتکاری برای خودتان بسازید. به‌عنوان مثال می تونید از سنباده پره‌ای برای سنباده کاری گوشه‌ها، شیارها و چوب‌های منبت کاری شده استفاده کنید.

شاپان چوب

شاپان درواقع همان قیر تصفیه شده است که از قدیم تا به امروز در نقاشی چوب کاربرد زیادی دارد. شاپان را با بنزین حل می‌کنند و می‌توانید این محصول را در دو رنگ شاپان قهوه‌ای و شاپان مشکی در بازار خریداری کنید.

با ترکیب شاپان و رنگ‌های روغنی می‌شود به تم رنگ‌های زیادی دست پیدا کرد. با تمرین فراوان و گذشت زمان می‌توانید به رنگ‌های مورد نظر خودتان دست پیدا کنید.

جوهر فوری

یکی از آستری‌های موجود در بازار که می‌توان در کنار شاپان از آن استفاده کرد، جوهر هست. جوهر با تینر ۱۰.۰۰۰ حل می‌شود و با کم و زیاد کردن مقدار تینر، می‌توان به رنگ مورد نظر رسید. به دلیل قدرت بسیار بالای این مایع، جوهر باید قطره‌قطره به تینر اضافه شود تا رنگ مورد نظر شما به دست بیاید. برای کنترل بهتر میزان جوهر می‌توانید از قطره چکان استفاده کنید.

سیلر فوری

سیلر درواقع یک نوع بتونه مایع بی‌رنگ جهت پر کردن خلل و فرج و منافذ بسیار ریز چوب هست که با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست. سیلر تقریباً رنگ کهربایی یا عسلی شکل دارد که در ظرف‌های یک و چهار و بیست کیلویی به بازار عرضه می‌شود.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
نقاشی روی چوب + آموزش - رنگ چوب پدر

پیشنهاد : اجرای سیلر کیلر چیست ؟

رنگ آمیزی چوب به کمک رنگ چوب پدر

کیلر

کیلر رنگی هست شفاف که به‌عنوان رنگ نهایی و بعد از سیلر استفاده می‌شود. حلال کیلر تینر فوری ۱۰.۰۰۰ است. کیلر در دو نوع کیلر مات و کیلر براق در بازار به فروش می‌رسد.

 

همرنگی

معمولاً از همرنگی برای پوشش عیب‌های احتمالی سطح کار استفاده می‌شود. معایبی مانند ایرادات در نحوه رنگ کاری، شره کردن رنگ، مشخص بودن محل بتونه، همرنگ نبودن محل گره و موارد دیگر استفاده می‌شود.

پیستوله

پیستوله ابزاری هست وابسته به کمپرسور هوا که با استفاده از آن می‌توانید رنگ را به‌صورت کنترل‌شده و استاندارد بپاشید. پیستوله ها در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند. ما از پیستوله کاسه بالا که با فشار باد کار می‌کند استفاده می‌کنیم و این دستگاه پرکاربردترین مدل پیستوله برای انجام رنگ‌کاری هست.

رنگ آمیزی چوب به کمک رنگ چوب پدر

در این بخش شما را با قسمت‌های مختلف پیستوله آشنا می‌کنیم.

یکی از قسمت‌های پیستوله مخزن پیستوله هست که حدود ۵۰۰ سی‌سی رنگ را در داخل خودش جا می‌دهد. مخازن پیستوله معمولاً در دو مدل پلاستیکی و فلزی در بازار موجود هست. مخازن پلاستیکی درپوش پیچی دارند و مخازن فلزی معمولاً از درپوش‌های فشاری استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که در هنگام خرید پیستوله پلاستیکی باید در نظر داشته باشید این هست که حتماً تست کنید در زمان بسته بودن درب مخزن پیستوله، نشتی رنگ نداشته باشد. چون در برخی موارد مشاهده شده که پیستوله با مخزن پلاستیکی این‌چنین مشکلاتی داشتند.

با چرخاندن نازل پیستوله می‌توانید جهت پاشش را مشخص کنید. این جهت می‌تواند به‌صورت عمودی یا افقی و یا حتی مورب انجام گیرد.

در زمان فشار نازل پیستوله، دو حالت وجود دارد. در حالت اول وقتی نازل را تا نیمه راه نگه‌دارید، فقط باد از پیستوله خارج می‌شود و وقتی فشار بیشتر می‌کنید و نازل را تا آخر حرکت می‌دید، رنگ هم به باد اضافه می‌شود و عملیات پاشش انجام می‌شود.

در کنار ورودی هوای، پیچ تنظیم فشار باد وجود دارد که با باز و بسته کردن پیچ می‌توانید مقدار وردی باد را کنترل کنید و بر اساس نیاز، حجم باد را کنترل کنید. با باز کردن پیچ فشار باد بیشتری خواهید داشت و با بستن پیچ، فشار باد کمتر خواهد شد.

پیشنهاد رنگ چوب پدر
احیای رنگ چوب + ترمیم رنگ چوب در مجموعه رنگ چوب پــــدر به مدیریت : طالبی

یکی دیگر از قسمت‌های پیستوله، پیچ تنظیم گستره پاشش هست. به این صورت که با چرخش پیچ در خلاف جهت عقربه ساعت می‌توانید مقدار پخش شدن و تیزی رنگ را تنظیم کنید. اگر پیچ را ببندید رنگ در تیزترین حالت ممکن پاشیده می‌شود و هرچه پیچ را بازتر کنید، رنگ فضای بیشتری را پوشش می‌دهد. اگر این پیچ بیش از حد باز شود، رنگ بسیار بد و حالت دون دو پاشیده می‌شود.

پیچ دیگری که در همه پیستوله ها وجود دارد، پیچ تنظیم میزان خروج رنگ هست. با باز کردن این پیچ، حجم رنگ زیادی از مخزن پیستوله خارج می‌شود و با بستن پیچ، مقدار کمتری از رنگ خارج می‌شود.

قطعات و اتصالات پیستوله به صورتی طراحی می‌شوند که امکان باز کردن و سرویس کاری پیستوله به‌راحتی وجود داشته باشد. مثلاً می‌توانید نازل و کاسه و سوزن و دیگر اتصالات را به‌راحتی باز کنید

با باز کردن پیچ تنظیم میزان رنگ، می‌توانید سوزن و فنر را از جای خودش خارج کنید.

نکته‌ی بسیار مهمی که در مورد پیستوله باید بدونید این هست که برای سرویس کاری به‌هیچ‌عنوان کاسه مخزن را به‌تنهایی نچرخانید چون امکان دارد مهره پرس شده در مخزن از جای خودش خارج شود.

برای باز کردن مخزن حتماً از آچار مخصوص مهره نصب‌شده بر روی مخزن استفاده کنید.

آموزش رنگ کاری چوب به روش سیلر و کیلر و نیم پلی استر

پس از آشنایی با ابزارها و اصطلاحات رایج در صنعت چوب، روش رنگ کاری چوب را به شما آموزش خواهیم داد. لطفاً تمامی متن را باحوصله بخوانید تا سرمایه و وقت شما تلف نشود.

 

برطرف کردن ایرادات قبل از رنگ چوب

برای شروع باید ایرادات مانند وجود میخ یا منگنه بر روی سطح کار را برطرف کنید. به این صورت که در صورت وجود میخ بر روی چوب، با استفاده از سنبه و چکش، میخ را حدود ۲ میلی‌متر به داخل چوب هدایت کنید و اگر منگنه‌ای وجود داشت با استفاده از پیچ‌گوشتی و انبردست، منگنه را از روی کار خارج کنید.

 

از بین بردن صمغ چوب

همچنین اگر از قرار است چوب نراد یا به‌اصطلاح چوب سفید روسی را رنگ کنید، ممکن است حفره‌های رزینی و یا حتی قطره‌های صمغ روی چوب وجود داشته باشد. – ونوس وب

همچون برای اجرای تمام این روش ها نیاز به یک استادکار ماهر و توانمند نیاز است که ما به شما رنگ چوب پدر را پیشنهاد می کنیم

,

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید